Workshops 2024

Hallo Hovawart liefhebbers

Op zaterdag 13 april 2024 willen wij een leuke en leerzame dag houden met de volgende interessante workshops:

Spelen met de hond
Spelen?? Je hoeft een hond toch niet te leren spelen? Ze spelen toch in het nest ook al met hun broers en zussen? En ook met de labrador van de overburen kan hij heel goed spelen.
Nee, niet spelen met soortgenoten, maar met jou als eigenaar. En daarbij hebben we het niet over het gooien van ballen en weer terugbrengen. Ook hebben we het niet over speurspelletjes. We hebben het hier over het buitspel samen met de eigenaar. Een heel belangrijk deel van de ontwikkeling voor een hovawart en het goed kunnen spelen met je hond, zorgt bovendien voor een betere binding tussen baas en hond. En dit komt dan weer heel goed van pas om de hond beter te leren luisteren. Hebben je hond en jij geen binding, dan heeft hij ook geen goede reden om te luisteren.
De kneepjes om een goed buitspel met je hond te leren spelen, leer je tijdens deze workshop.
Het buitspel wordt ook tijdens onze keuringen getest. Een rastypische hovawart zou namelijk behalve schotvastheid ook moeten beschikken over een portie buitdrift. En elke hovawart heeft het wel in zich, maar als het nooit wordt aangewakkerd, is de kans groot dat hij dit ook nauwelijks toont.
Diegenen die bang zijn dat de hond agressief wordt van buitspelletjes, kan ik uit de droom helpen. Buitspelletjes zijn juist heel goed voor een hond om zijn drift kwijt te raken en daardoor heb je weer een fijnere hond om mee te leven.
Interesse gewekt? Probeer het eens uit, dat is waar een workshop voor bedoeld is.

Mantrailing
Bij mantrailing volgen jij en je hond samen een menselijk spoor. Dit doet de hond door zijn neus te gebruiken en het geurspoor van de persoon te volgen. Tijdens het mantrailen werken de hond en de eigenaar samen een menselijk geurspoor uit, met als doel het zo snel en effectief mogelijk vinden van een (vermist) persoon. Hierbij volgt de hond de geur van 1 specifiek persoon, en probeert alle geuren en afleidingen onderweg te negeren.

Ringtraining
Met de ringtraining leer jij en je hond hoe het toegaat op een show en hoe je je hond zo voordelig mogelijk aan een keurmeester kunt tonen. Je hond leert wat van hem of haar verwacht wordt tijdens het showen, nl.:

• keurig leren lopen en draven tijdens een keuring
  • enige minuten leren stil te staan
  • leren om zich te laten betasten door de keurmeester
  • leren het gebit te laten zien
  • zelf leren waar je mee te maken krijgt op een show: wanneer moet je naar de ring, wat doet het ringpersoneel, wat zijn keurrapporten, wel of niet terugkomen voor de eindkeuring, omgangsvormen op een show, puntentellingen, etc.

De workshops zijn geschikt voor jong en oud (hond en mens), en zullen worden gehouden op het mooie terrein van Hondenschool De Peelhorst gelegen aan de Struiken 1 te Maasbree.
De aanvang is 10:00.

Wij hopen natuurlijk op een grote opkomst, dus tot zaterdag 13 april 2024.

Vriendelijke groeten

Namens de evenementencommissie

Christel Janssen

Gegevens eigenaar

Schrijft zich in voor:

• U kunt max. kiezen uit 2 workshops. Een workshop neemt 1 dagdeel in beslag. Aan de hand van de inschrijvingen, zullen wij een passende indeling maken.
  • Inschrijfgeld is voor leden: € 10,00 voor 1 workshop / € 15,00 voor 2 workshops en voor niet leden: € 12,50 voor 1 workshop / € 17,50 voor 2 workshops. Inschrijfgeld graag overmaken voor 30 maart 2024 op rekeningnummer NL26 RABO 014 23 43 692 tnv Hovawart Rasvereniging Nederland onder vermelding van de naam hond en eigenaar . Inschrijving sluit op 30 maart 2024. Wij willen u er op wijzen dat deelname aan dit evenement geheel voor eigen risico is, de HRN is niet aansprakelijk voor welk letsel of schade dan ook aan mens, dier of materialen.

Verificatie